Sådan fungerer PANTSAT.DK

Er du nysgerrig på, hvordan hele PANTSAT.DK-konceptet fungerer? Så læs mere her.

Sådan fungerer ansøgningsprocessen

Hvordan?

Du kan ansøge på to måder:

  1. online, eller
  2. i vores butik.

Ansøg online

Ansøgningsformularen

For at ansøge online skal du udfylde vores ansøgningsformular. I vores ansøgningsformular skal du udfylde to typer af informationer:

  1. Informationer om din værdigenstand, og
  2. Informationer om dig.

Det er vigtigt, at du forsøger at udfylde sektionen om din værdigenstand så godt som muligt. Jo mere præcis og fyldestgørende en beskrivelse af din værdigenstand vi får, desto lettere er det for os at give en korrekt vejledende vurdering.

Vi kontakter dig, hvis vi har brug for yderligere oplysninger om din værdigenstand eller dig.

Efter din ansøgning

Når du har indsendt din ansøgning, foretager vi en vejledende vurdering af din værdigenstand på baggrund af de oplysninger, du har givet os.

Når vi har foretaget den vejledende vurdering, kontakter vi dig med et forslag på vilkårene for at få en udbetaling hos os. Hvis du har spørgsmål til vilkårene, er du altid velkommen til at kontakte os.

Hvis du herefter ønsker at gå videre med at få penge mod indlevering af din værdigenstand, aftaler vi et tidspunkt, hvor du kommer forbi vores butik med din værdigenstand.

Når du kommer forbi vores butik, foretager vi i fællesskab den endelige undersøgelse af din værdigenstand. Her sikrer vi os blandt andet, at værdigenstanden lever op til de oplysninger, du har givet os. Samtidig afsøger vi sammen markedet for lignende genstande, således at vores vurdering bliver så korrekt som muligt. Vi forbeholder os retten til i forbindelse med den endelige undersøgelse at ændre i vurderingen af din værdigenstand i forhold til den oprindelige vejledende vurdering.

Du kan læse mere om vores vurdering nedenfor.

Ansøg i vores butik

Vi anbefaler generelt, at du ansøger online og ikke i vores butik, da det giver os de bedste muligheder for at afstemme forventninger inden du kommer ind i vores butik, idet vi kan give dig en vejledende vurdering. Foretrækker du at ansøge direkte i vores butik, er du dog altid velkommen til at gøre det. 

Når du kommer forbi vores butik, vil vi sammen undersøge din genstand og markedet for lignende genstande for at finde den mest korrekte vurdering. Hvis du herefter ønsker at gå videre med at få en udbetaling mod indlevering af din værdigenstand, udarbejder vi i fællesskab kontrakten herom.

Du kan læse mere om vores vurdering og kontrakt nedenfor.

Sådan fungerer vurderingsprocessen

Hvor, hvornår og hvilke faktorer?

En vurdering af din værdigenstand danner grundlaget for, hvor meget du kan få udbetalt.

Vi fastsætter vurderingen sammen med dig i vores butik, hvor vi blandt andet kigger på tidligere salgspriser og nuværende udbudspriser af tilsvarende værdigenstande. Samtidig kigger på vi værdigenstandens stand, den forventede værdiudvikling over de næste 12 måneder, og øvrige faktorer såsom om du har kvittering og/eller den originale indpakning.

Målet med vurderingen

Vores overordnede mål er altid at foretage en præcis og fair vurdering. Derfor indsamler vi så meget data som muligt fra så mange forskellige kilder som muligt. Sammen med vores erfaring, danner dette grundlaget for vores vurdering af dine værdigenstande.

Vores vurdering fastsættes til den pris, som vi forventer at kunne afhænde værdigenstanden til tredjemand for, når kontrakten udløber.

Det betyder også, at vurderingen godt kan være lavere, end den nuværende værdi af genstanden, idet vi også indregner det forventede værditab i kontraktperioden. Nogle værdigenstande har intet eller et meget lille forventet værditab, mens andre værdigenstande såsom elektronik kan have et stort forventet værditab.

Få en vejledende vurdering

Du kan selv danne dig et vejledende billede af vurderingen for din værdigenstand ved at se på, hvad tilsvarende værdigenstande handles for på nettet.

Du er også altid meget velkommen til at chatte med os her på siden. Du kan via chatten beskrive din værdigenstand og uploade billeder, så vi i fællesskab kan foretage en vejledende vurdering.

Den endelige vurdering

Den endelige vurdering foretages dog først, når du kommer fysisk ind i butikken med din værdigenstand, så vi har mulighed for at tage et ordentligt kig på din værdigenstand.

kontrakt-underskrift

Sådan fungerer kontraktindgåelsen og udbetalingen

Kontrakten

Når vi er blevet enige om vurderingen af din værdigenstand, indgår vi en kontrakt om salg af din værdigenstand til os.

Af kontrakten fremgår blandt andet:

  1. Vurderingen af din værdigenstand
  2. Salgsprisen, dvs. det beløb, som bliver udbetalt til dig
  3. Din ret til at tilbagekøbe værdigenstanden på et senere tidspunkt, herunder vilkårene herfor (juridisk set får du en option til at fortryde dit salg til os mod betaling af en præmie)
  4. Vores ret til at videresælge værdigenstanden, hvis du ikke udnytter din tilbagekøbsret

Indlevering af din værdigenstand

Når kontrakten er underskrevet, overdrager du din værdigenstand til os, hvorefter din værdigestand bliver opbevaret på vores lager.

Vores lager er indbrudssikret, udstyret med alarm og overvåget døgnet rundt. Alle de værdigenstande, vi opbevarer, er endvidere forsikret op til deres vurderingspris. Du kan derfor trygt indlevere dine værdigenstande, herunder arvestykker og tilsvarende genstande med stor affektionsværdi, til os.

Udbetaling

Når du har indleveret din værdigenstand, overfører vi udbetalingen direkte til din bankkonto inden for en time. Vi overfører pengene som en straksoverførsel, så du kan bruge pengene præcis som du ønsker, lige med det samme.

kontrakt-underskrift

Tilbagekøb

Hvornår og for hvor meget?

Du kan tilbagekøbe din værdigenstand når det passer dig, dog senest på den dato, som i din salgsaftale er angivet som den seneste tilbagekøbsdato.

Normalt vil den seneste tilbagekøbsdato ligge 3-6 måneder efter du har indgået kontrakten, afhængig af hvor stor en procentdel din udbetaling udgør af værdigenstandens vurdering.

Tilbagekøbsprisen er altid højere end det beløb, du har fået udbetalt. I praksis udregnes tilbagekøbsprisen på baggrund af det beløb, du har fået udbetalt, og hvor længe siden det er, at du modtog din udbetaling. Jo mere du har fået udbetalt og jo længere der er gået siden din udbetaling, desto højere vil tilbagekøbsprisen være.

Der er ingen gebyrer ved at tilbagekøbe før den seneste tilbagekøbsdato og tilbagekøbsprisen vil altid blive udregnet på baggrund af den faktiske periode fra udbetaling til tilbagekøb.

Hvordan?

Når du nærmer dig din seneste tilbagekøbsdato, kontakter vi dig med vores bankoplysninger, så du kan lave en overførsel af tilbagekøbsprisen til vores bankkonto. Hvis du ønsker at tilbagekøbe din værdigenstand før tid, skal du blot kontakte os for at få vores bankoplysninger.

Når vi har modtaget tilbagekøbsprisen, kontakter vi dig med henblik på aftale et tidspunkt, hvor du kan komme forbi butikken og få udleveret din værdigenstand.

Hvad hvis du ikke tilbagekøber?

Hvis du ikke tilbagekøber din værdigenstand, bortfalder din tilbagekøbsret. Du vil ikke blive pålagt yderligere omkostninger og du skylder os ikke nogen penge. Vi sender dig således hverken til inkasso eller i RKI. Du skal således ikke være bange for, hvis du mod forventning ikke kan tilbagekøbe din værdigenstand.

Finans